Тема: Натюрморт із квітами
Мета: актуалізувати знання учнів про живопис, натюрморт; засоби виразності живопису; дати поняття «колірний контраст», «нюанс»; вчити використовувати контраст та нюанс у створенні натюрморту з квітами; розвивати навички та уміння володіння прийомами роботи з фарбами; виховувати любов до природи, охайність у роботі.
Обладнання: круг жовтого кольору, трикутник білого кольору, таблиця «Червоний колір на тлі різного кольору»; колірне коло; таблиці з основними поняттями (контраст, нюанс, колірне коло, натюрморт); малюнки вчителя та дітей з зображенням натюрморту з квітами; репродукції: В. ван Гог «Соняшники», Клод Моне «Тераса у Сен-Адрессе», М. Сарьян «Єреванські квіти», М. Сапунов «Натюрморт», П. Кончаловський «Бузок», І. Шишкін «Дубовий гай», Ф. Рокотов «Портрет Новосильцевої», Гюстав Клімт «Сільський сад»; фарби (акварель, гуаш), аркуші паперу, пензлі, палітра, склянка з водою.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда з опорою на репродукції.
Учитель. Розгляньте репродукції картин.
(Петро Кончаловський «Бузок», Іван Шишкін «Дубовий гай», Федір Рокотов «Портрет Новосильцевої».)
До якого виду образотворчого мистецтва належать ці твори? (Живопис.)
До яких жанрів образотворчого мистецтва належать ці твори?
2. Гронування.
Учитель. Що ви знаєте про живопис?
(Відповіді учнів.)
Живопис — вид образотворчого мистецтва
Матеріали та інструменти: фарби: гуаш, акварель, олійна, пензлі.
Жанри: пейзаж, портрет, натюрморт, анімалістичний, соціально-побутовий, іконописний.
Засоби: колір.
Художники: Клод Моне, К. Білокур, І. Репін...
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Учитель. Сьогоднішній урок буде присвячено засобам виразності у живописі, ми пригадаємо поняття контрасту та нюансу й навчимося використовувати ці знання у практичній роботі.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Засоби виразності у живопису: колір і форма.
Учитель. Ви знаєте, що основним засобом виразності у живописі є колір. А допоміжним засобом виразності у живописі є форма. У живописі колір збагачує та підкреслює форму. За допомогою кольору одна й та сама форма може набувати іншого образу. По-різному розфарбувавши прості геометричні форми, можна уявити їх різними предметами. І тоді, наприклад, жовтий круг може бути сонцем або апельсином, сірий трикутник — скелею або вітрильником...
2. Колірний контраст і нюанс.
Учитель. Усі кольори природи об’єднані у колірне коло. Згадайте, що таке колірне коло?(Замкнена по колу багатоколірна смуга, в якій розташування кольорів відображає природний порядок, подібний до веселки.)
(Учитель демонструє колірне коло.)
Учитель. Велику роль у створенні художнього образу має колірний контраст.
У колірному колі кольори, розташовані в протилежних секторах, називаються контрастними. Наприклад, червоний і зелений, синій і оранжевий.
А який колір контрастний до фіолетового? (Жовтий.)
Композиція, в якій використовуються контрастні кольори виразна, яскрава, напружена і енергійна. Контрастні кольори допомагають художнику передати багатство барв навколишнього світу.
(Показ репродукції: Клод Моне «Тераса у Сен-Адрессе», Гюстав Клімт «Сільський сад».)
Учитель. Які кольори використав художник?
Поряд з колірним контрастом використовується нюанс — ледь помітні відтінки одного кольору. Знайдіть їх на колірному колі. Використання нюансних кольорів викликає почуття спокою, ніжності, врівноваженості.
(Показ репродукції Вінсент ван Гог «Соняшники».)
Учитель. Порівняймо, який вигляд має червоний колір на різному тлі: квітку червоного кольору розташуємо на фоні різного кольору (синій, фіолетовий, оранжевий, жовтий, зелений).
Чому форма квітки по-різному сприймається залежно від тла? (Контрастні кольори виділяють квітку, а нюансні ніби розчиняють форму.)
Які кольори є контрастними до квітки, а які нюансними?
3. Завдання для виконання.
Учитель. Сьогодні на уроці ви будете виконувати композицію «Натюрморт із квітами» контрастними або нюансними кольорами.
Згадайте, що таке натюрморт. (Натюрморт (з фр. мертва природа) — це жанр образотворчого мистецтва, що зображає неживі предмети.)
Як ви думаєте, що можна зобразити в сьогоднішньому натюрморті?
4. Робота з репродукціями картин та малюнками.
Учитель. Розгляньте репродукції картин М. Сапунова «Натюрморт», П. Кончаловського «Бузок», Мартироса Сарьяна «Єреванські квіти», художні роботи вчителя.
Які роботи виконані контрастними кольорами, а які нюансними.
5. Порядок виконання натюрморту (з демонстрацію етапів).
· Оберіть формат аркуша.
· Олівцем помітьте межі композиції.
· Тонкою лінією олівця зробіть швидкі начерки предметів композиції.
· Починайте працювати фарбою: зробіть загальну промальовку фона і окремих предметів;користуйтеся товстими пензлями.
· Промалюйте деталі, пам’ятайте, що предмети мають освітлену і тіньову частину.
Учитель показує приклади дитячих робіт.
V. Практична робота учнів
Діти працюють під керівництвом вчителя.
VІ. Аналіз учнівських робіт. Виставка
VIІ. Оцінювання
За критеріями: колірна гама, композиція і творчий задум, охайність.
VIІІ. Підсумок уроку
У якому жанрі мистецтва виконували роботи?
Що таке контрастні кольори?
Що таке нюанс?
У якій колірній гамі — контрастній чи нюансній вам найбільше сподобалося працювати? Чому?
(Даний матеріал було надруковано в газеті «Шкільний світ» №12(668), червень 2013р.)